În aceasta postare vă prezint mediul de dezvoltare Visual Basic for Applications integrat
în Microsoft Office.
Utilizând Visual
Basic Editor, numit în continuare VBE,
se poate crea, edita, depana ÅŸi executa un cod program asociat cu documente
Microsoft Office.
O obiecţie la utilizarea VBA este aceea ca proiectul se poate executa doar dintr-o aplicaţie
Office (deci deschizând, chiar formal o foaie Excel), dar multitudinea de
componente disponibile în dezvoltarea proiectului compensează acest neajuns.
Mediul VBE este
asemănător cu mediul de dezvoltare din Microsoft Visual Studio(Visual Basic,
C++ etc.)
Interfata grafica VBE
Interfata grafica VBE
Din Excel se poate acţiona combinația Alt+F11 sau selectăm un sheet şi din meniul local alegem View Code.
Interfaţa grafică VBE
este suficient de complexă, asemănătoare mediilor de programare din Visual Studio.
Pe lângă obiectele grafice uzuale (Menu Bar, bare de unelte) sunt disponibile ferestre specializate pentru lucrul cu anumite categorii de obiecte:
Properties Window
pentru vizualizarea şi fixarea proprietarilor în momentul creării programului
(design-time);
Project Explorer
care permite navigarea, vizualizarea ÅŸi modificarea proiectelor deschise la un
moment dat;
Code Window unde
este se scrie şi este vizibil codul sursă al proiectului activ;
Locals Window
care permite vizualizarea variabilelor locale cu valorile lor;
Immediate Window
care permite executarea imediata a unei linii de cod;
Watch Window unde
se afișează valorile unor expresii specificate (utile în depanarea
programelor).
Properties Window
Prin proprietate a unui obiect se înţelege o caracteristica
a respectivului obiect (cum ar fi culoarea sau vizibilitatea etc.). Fixarea
valorii proprietăţii se reflectă în aparenţa obiectului sau în comportamentul
lui.
Fereastra Properties
poate fi utilizată, în momentul proiectării, pentru a vizualiza toate proprietăţile
obiectului activ ÅŸi a modifica valorile dorite.
În partea superioară este cutia de obiecte în care se poate selecta un obiect (sau mai multe) dintre cele vizibile.
În partea superioară este cutia de obiecte în care se poate selecta un obiect (sau mai multe) dintre cele vizibile.
În tabul Alphabetic se listează proprietăţile
modificabile ale obiectului selectat, în ordine alfabetică. Se poate modifica
valoarea unui atribut prin selectarea numelui proprietăţii si tastarea sau
selectarea noii valori.
În tabul Categorized sunt listate proprietăţile după
categorii, într-un control de tip Explorer, in care ramurile pot fi expandate
sau.
Se poate modifica inclusiv numele obiectului.
Fereastra Properties
poate fi vizualizată, prin comanda Properties
Window din meniul View.
Project Explorer
Codul sursa asociat cu un workbook este asociat într-un
proiect, care este memorat şi salvat în mod automat odată cu workbook -ul
Excel. ÃŽn fereastra Project Explorer se pot vedea, modifica ÅŸi naviga printre toate
proiectele asociate oricărui workbook deschis.
Pentru un proiect se listează, într-un control de tip
Explorer, obiectele care recunosc evenimente, formele, modulele, referinţele.
Pentru a vedea codul dintr-un modul sau codul asociat unui obiect, se selectează
respectivul modul sau obiect şi se apăsa butonul View Code (primul din stânga).
Pentru a vedea interfaţa utilizator pentru un obiect sau forma se selectează şi se apasă butonul View Object (cel din mijloc).
Pentru a vedea organizarea în foldere a elementelor listate în Project Explorer se va apăsa butonul Toggle Folders.
Fiecare element este însoţit, în arborele de structura, de icoana specifica elementului: proiect, folder, referinţa, obiect etc.
Din fişierul Excel fiecărui sheet va corespunde un obiect, în ThisWorkbook se înregistrează macrourile care aparţine de workbbook.
Aceste obiecte nu pot fi create sau şterse, se recomandă că procedurile legate de evenimente dintr-un sheet să fie înregistrate în fereastra cod corespunzătoare acestui obiect.
Din proiectul nostru mai pot face module, module clasă şi forme. Acestea pot să fie create, exportate, importate sau şterse.
În module stocăm procedurile noastre. Pot să fie mai multe
proceduri într-un modul. Pentru mai uşoară înţelegere a programului este
recomandat că procedurile să fie grupate după logica aplicaţiei.
Prin forme putem uÅŸura comunicarea cu utilizatorul.
În module clasă definim clasele folosite.
Code Window
Fereastra principala a Editorului Visual Basic este cea în
care se poate scrie codul sursa. Deoarece procedurile sunt asociate unor
obiecte de interfaţa, sau aparţin unui modul, mai întâi se va selecta, din Project Explorer, modulul sau forma
vizata si apoi se va apăsa butonul View
Code.
În partea de sus a ferestrei se găsesc două liste:
Object Box unde se poate selecta
obiectul pentru care se afişează procedurile asociate;
Procedures/Events Box unde se poate
selecta procedura pentru care se vizualizează/editează codul.
Conţinutul acestor liste se adaptează la poziţia cursorului
din Code Window.
Pentru o formă |
Procedurile pot fi de tip eveniment, dacă obiectul selectat
este o forma utilizator. Selectarea unei proceduri produce o defilare a
textului astfel încât pointerul sa fie la prima linie a procedurii.
Pot fi deschise mai multe ferestre de editare, textul poate fi mutat/copiat între ferestre, ferestrele se pot diviza utilizând bara de divizare etc.
Acţionarea butonului Procedure View Icon (primul din stânga, pe bara de jos a ferestrei) sau a butonului Full Module View Icon produce alegerea între vizualizarea unei singure proceduri sau a tuturor procedurilor din modul.
Pot fi deschise mai multe ferestre de editare, textul poate fi mutat/copiat între ferestre, ferestrele se pot diviza utilizând bara de divizare etc.
Acţionarea butonului Procedure View Icon (primul din stânga, pe bara de jos a ferestrei) sau a butonului Full Module View Icon produce alegerea între vizualizarea unei singure proceduri sau a tuturor procedurilor din modul.
La funcţionarea acestei ferestre o să mai revin printr-un
exemplu.
Locals Window
Utilă în procesul de punere la punct a programului,
fereastra Locals servește la afișarea
automată a tuturor variabilelor declarate în procedura curentă.
Conţinutul ferestrei este actualizat de fiecare data când se trece din modul Run în modul Break sau atunci când se navighează în stiva de apeluri.
Conţinutul ferestrei este actualizat de fiecare data când se trece din modul Run în modul Break sau atunci când se navighează în stiva de apeluri.
Immediate Window
Permite scrierea si execuţia imediata a unei linii de cod.
Linia poate fi copiată în si dintr-o fereastra de cod.
În modul de execuţie Break, instrucţiunea din fereastra Immediate este executata în contextul procedurii afişate în Procedure Box.
În modul de execuţie Break, instrucţiunea din fereastra Immediate este executata în contextul procedurii afişate în Procedure Box.
Important în această fereastră putem afişa valoarea
unor variabile prin instrucţiuni Debug.Print
Watch Window
Este fereastra unde sunt afiÅŸate automat valorile
expresiilor urmărite în etapa de depanare a proiectului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu